Dnia 20.09.2019 roku w Birczy odbyła się gra miejska dla uczniów i mieszkańców naszej miejscowości. Na początku uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy, z których każda miała podążać innym szlakiem związanym tematycznie z historią Birczy w okresie międzywojennym. Uczestnicy mieli do przejścia m.in. park w Birczy , gdzie znajduje się Pałac Humnickich i mural o tematyce historycznej. Weszli także do podziemi pałacu, gdzie zapoznali się z ciekawymi faktami z dziejów Birczy. Podczas pobytu w parku ,wędrując śladami dawnych mieszkańców Birczy, korzystali z map i wskazówek oraz wypełniali karty odpowiedzi ,które otrzymali na początku gry. Na trasie graczy znalazły się cmentarze birczańskie, ważne budynki, pomniki i obeliski.
Najwięcej problemów mieli uczniowie ze znalezieniem na Starym Cmentarzu grobu Powstańca styczniowego Kazimierza Czarnieckiego. Ale w końcu udało się zaliczyć i to zadanie. Na grobach dawnych mieszkańców złożono znicze i uporządkowano je. Na koniec wszyscy spotkali się pod szkołą , gdzie znajduje się obelisk poświęcony Zygmuntowi Kusiakowi, przedwojennemu kierownikowi szkoły w Birczy.Pod obeliskiem zapalono znicz. Wszyscy uczestnicy gry dostali gadżety na pamiątkę.
Trzecie miejsce w konkursie TESCO
REGULAMIN Konkursu literackiego ,, Bohater z Listy Katyńskiej’’.
Obchody 79 Rocznicy Zbrodni Katyńskiej na stronie 5 batalionu strzelców podhalańskich.
Projekt- ,,Dobrzy ludzie w czasach zła’’.
Nie po raz pierwszy w pracy z młodzieżą podjęliśmy się realizacji tematyki związanej z trudnymi czasami okupacji hitlerowskiej.
W poprzednich latach nasze stowarzyszenie zrealizowało m.in. projekt ,,Wielcy bohaterowie naszej małej ojczyzny’’, który także mówił o postawach wielu ,,dobrych ludzi’’ w czasach zła. Ktoś może zatem zadać pytanie : po co kolejny taki projekt? Po co znowu te tematy, tak ciężkie, trudne, nieprzyjemne. Odpowiedzią niech będą słowa Ronalda Balsona- ,, Jest wiele powodów , aby poznawać Holokaust i o nim nauczać, ale chyba najważniejszym jest niedopuszczenie do tego , żeby się powtórzył’’.
Nasz projekt miał na celu przypomnieć postawy , które zasługują na upamiętnienie, bowiem w czasie drugiej wojny wielu Polaków wykazało się niezwykłym bohaterstwem, narażając swoje życie dla ratowania innych. Wojna wyzwala w ludziach nie tylko najbardziej okrutne i nieludzkie instynkty , ale także – postawy szlachetne, zasługujące na podziw , szacunek , pamięć. Wojna jest zawsze złem, czasem próby, dla wielu okazała się egzaminem z człowieczeństwa . Bohaterowie naszego projektu zdali ten egzamin celująco.
Podsumowanie projektu miało miejsce 10 grudnia 2018 r, towarzyszyła mu wystawa prac plastycznych, montaż słowno-muzyczny, który wykonali uczestnicy zadania.
Pani Katarzyna Januszczak – Prezes naszego stowarzyszenia- wręczyła laureatom konkursów nagrody i wyróżnienia.
Dziękuję osobom, które zaangażowały się w realizację projektu.
Monika Bodnar- koordynator.
Wyniki konkursu na prezentację multimedialną ,,Zagłada w oczach młodzieży’’.
Informujemy, że na konkurs wpłynęło 60 prezentacji multimedialnych z różnych szkół województwa podkarpackiego. W wyniku oceny jury przyznało następujące miejsca i wyróżnienia:
- I miejsce – Jakub Kazub
- II miejsce- Patrycja Wojnarowska
- III miejsce- Patrycja Wójcik, Oliwia Drozdowska- ex aequo
- wyróżnienia- Tomasz Głaz, Kamila Kusek, Wiktoria Bożek, Patrycja Walas, Agnieszka Nycek.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu, życząc dalszych sukcesów!
Zapraszamy uczniów nagrodzonych wraz z opiekunami na podsumowanie projektu i rozdanie nagród w dniu 10.12.2018 r. godz. 11.00 , Gminny Ośrodek Kultury , Sportu i Turystyki w Birczy.
Regulamin konkursu "Zagłada w oczach młodzieży"
REGULAMIN KONKURSU NA PREZENTACJĘ MULTIMEDIALNĄ
“Nowe wyzwania - europejskie doświadczenia”
Sprawozdanie z job shadowing - Ateny/ Grecja/ 11-15 czerwca 2018 r.
Kochani Przyjaciele !!!
Dziękujemy z całego serca za przekazanie nam 1 % Waszego podatku.
Dzięki Waszej dobrej woli będziemy mogli kontynuować naszą działalność na rzecz dzieci i młodzieży oraz lokalnego środowiska.
Dziękujemy za każdą, nawet najmniejszą kwotę, dziękujemy każdemu , kto przychylił się do naszej prośby , widzi i rozumie sens naszych działań.
Nie możemy wszystkim podziękować osobiście, ponieważ część z Was pozostaje dla nas anonimowa, ale tym bardziej jesteśmy wdzięczni.
Obiecujemy nie osiadać na laurach, jesteśmy w trakcie realizacji trzech projektów, piszemy kolejne wnioski, a wsparcie ze strony innych motywuje nas i pcha do dalszych działań.
W 10.rocznicę naszego istnienia możemy cieszyć się z dotychczasowych osiągnięć, ponieważ mamy na swoim koncie szereg przedsięwzięć,
które przyczyniły się do rozwoju dzieci i młodzieży.
Życzymy naszym Przyjaciołom , aby dobro, które oddają innym , wróciło do ze zdwojoną mocą!
Zarząd Stowarzyszenia Wspierającego Rozwój Edukacji na Obszarach Wiejskich ,,Szansa. ‘’
Artykuł o konferencji , w
której brali udział nasi...
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosc/2086807.html
film:
https://youtu.be/eRJ4t6G89jk
film do pobrania:
UWAGA!!!
Stowarzyszenie Wspierające Rozwój Edukacji na Obszarach Wiejskich Szansa przystąpiło do konkursu grantowego ,,Decydujesz- pomagamy’’. Nasz projekt został oceniony bardzo wysoko, ale , aby otrzymać dotację na jego realizację, musimy zebrać głosy od klientów TESCO.
Dlatego prosimy Państwa o głosowanie na nasz projekt podczas dokonywania zakupów w sklepach TESCO w Przemyślu.
Dziękujemy za każdy głos, który przybliży nas do zwycięstwa!!!
Od A do Z - Aktywni, Bezpieczni, Zdrowi
Beneficjenci projektu to młodzież, dzieci i osoby niepełnosprawne. Celem działań będzie poprawa stanu ich zdrowia, uświadomienie roli prawidłowego odżywiania się i aktywnego trybu życia. Z uwagi na duże oddalenie od miast, nasze dzieci i młodzież nie mają możliwości częstego korzystania z zajęć na basenie, co negatywnie wpływa na ich kondycję fizyczną. Dlatego planujemy m. in. wyjazdy na pływalnię, warsztaty kulinarne, konkursy, piknik ze zdrową żywnością i atrakcyjnymi występami.
Na ten projekt możesz glosować w następujących sklepach: Przemyśl Lwowska 36, Przemyśl Żeromskiego 9, Przemyśl Boruty Spiechowicza 3.
Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Rzeszowie
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego
oraz komitet w składzie:
przewodniczący –prof. nadzw. dr hab. Wacław Wierzbieniec
sekretarz - Joanna Elżbieta Potaczek
członkowie: Zofia Domino, dr Dariusz Fudali, Szymon Jakubowski, Zofia Kostka – Bieńkowska, prof. nadzw. dr hab. Szczepan Kozak, dr Małgorzata Kutrzeba, Jakub Pawłowski,
dr Paweł Róg, dr Andrzej Stankiewicz
I Kongres Stowarzyszeń
Regionalnych Województwa Podkarpackiego odbędzie się dnia 18
czerwca
2015 r. (czwartek) na Uniwersytecie Rzeszowskim al. Rejtana 16
"c", budynek Rektoratu
W przedsięwzięciu udział wezmą stowarzyszenia regionalne z
całego Podkarpacia. Kongres będzie okazją do zaprezentowania
prowadzonej przez nie działalności, której celem jest ochrona
dziedzictwa kulturalnego i historycznego małych Ojczyzn, edukacja
historyczna, aktywizacja społeczności lokalnych, kształtowanie
społeczeństwa obywatelskiego, wspieranie samorządów w promocji
regionu.
W spotkaniu udział wezmą także grupy rekonstrukcyjne i eksploatorskie.
Głównym zadaniem kongresu będzie stworzenie możliwości wymiany doświadczeń wśród uczestników oraz możliwość nabycia wiedzy i kompetencji z zakresu praw autorskich, praw wydawniczych, metodologi prowadzenia badań historycznych, możliwości pozyskiwania funduszy na działalność statutową. Ponadto będzie on okazją do promocji dziedzictwa kulturowo-historycznego Podkarpacia oraz zwrócenia uwagi na pamięć historyczną, jako podstawę kształtowania postaw patriotycznych i istotny łącznik przeszłości z współczesnością
Szanowni Państwo.
Bardzo nam zależy na rozpropagowaniu wiadomości o Kongresie.
Zwracamy się z wielką prośbą o możliwość zamieszczenia wiadomości
o wydarzeniu na Państwa stronach internetowych oraz na stronach
internetowych współpracujących w Państwem instytucji samorządowych
i organizacji pozarządowych.
W załączniku przesyłamy materiały dotyczące Kongresu.
Przesyłam również informacje w sprawie logistycznego rozstawienia prezentacji stowarzyszeń podczas Kongresu
Kongres rozpoczyna się o godz. 10:00 Uniwersytet Rzeszowski, al.
Rejtana 16"c", Rzeszów, budynek Rektoratu, Aula Duża, parter.
O godz. 9:30 rozpocznie się rejestracja uczestników Kongresu (przedstawicieli stowarzyszeń, instytucji) - hol obok Auli
Stowarzyszenia, które zgłosiły prezentację swojej działalności w formie stoiska lub wystawy proszone są o stosunkowo szybsze jego rozłożenie tj. tak aby najpóźniej o 9:30 stoiska i wystawy były gotowe. (rozkładanie stoisk od godz: 8:00)
Prezentacja działalności w formie stoisk i wystaw trwa od 10:00 do 16:00, czyli przez cały czas trwania Kongresu, na dużym holu Uniwersytetu Rzeszowskiego, budynek Rektoratu, parter, al. Rejtana 16 "C" Rzeszów. W związku z tym prosimy aby na stanowiskach tych przez cały czas trwania Kongresu był państwa reprezentant.
Organizatorzy zapewniają Państwu w celu rozstawienia się - stały i krzesła. Ewentualne nakrycie stołów, dekoracje, informacje mówiące jakie to stowarzyszenie (identyfikator na stół z nazwą stowarzyszenia itd. zapewniacie sobie Państwo sami.
Organizatorzy zapewniają w zależności od potrzeb 1-2 stoły i krzesła w zależności od liczby osób mających siedzieć przy stanowisku (1-2 krzesła). W przypadku potrzeby większej liczby stołów lub krzeseł prosimy o kontakt indywidualny w celu poinformowania nas jaką ilość mamy przygotować.
Prosimy przesłać informację ile stołów i krzeseł Państwo potrzebujecie na stoisko
Prezentacje multimedialne:
będą wyświetlane w trybie ciągłym podczas całego trwania Kongresu w holu.
BARDZO WAŻNE:
Stowarzyszenia, które zgłosiły prezentacje multimedialne proszone są o nadesłanie ich do jutra tj. 14 czerwca 2015 r. na adres meilowy kongresu z dopiskiem prezentacja multimedialna.
Stowarzyszenia, które będą prezentować wystawy, proszone są o pilny kontakt w celu indywidualnego ustalenia wielkości powierzchni potrzebnej do wystawy i jej rozmieszczenia.
Prosimy również o osobisty pilny kontakt (najpóźniej do 14 czerwca 2015 r.), jeśli ktoś z Państwa ma nietypowe życzenia co do potrzebnego sprzętu niezbędnego do ułożenia stoiska
Wyjaśnienia dotyczące programu Kongresu:
O
godz. 10:00 rozpocznie się oficjalne rozpoczęcie Kongresu w Auli
Dużej Uniwersytetu Rzeszowskiego. Aula znajduje się na parterze
budynku Rektoratu tuż obok holu gdzie będą rozstawione stoiska i
wystawy.
Następnie będą miały miejsce wystąpienia przedstawicieli władz województwa, miasta i Uniwersytetu Rzeszowskiego
Kolejno odbędzie się przywitanie wszystkich stowarzyszeń biorących udział w Kongresie
Następnie wysłuchają Państwo wystąpień dotyczących różnych
zagadnień nurtujących stowarzyszenia, a także wystąpień dwóch
najstarszych stowarzyszeń na Podkarpaciu (według programu),a tą
część Kongresu zakończy dyskusja.
O godz. 13:00 będzie miała miejsce przerwa w obradach w Auli i wówczas wszyscy wyjdą aby wziąć udział w tzw. intensywnej prezentacji stowarzyszeń. Wówczas najpierw zaprosimy Państwa przed budynek Rektoratu, gdzie zaprezentuje musztrę paradną Towarzystwo Gimnastyczne "Sokół" z Rymanowa. Po tej prezentacji, w holu wystąpi Zespół z Futomy, będą prezentowane wystawy i diorama historyczna. Na holu będzie również poczęstunek (jadło polskie) i bufet kawowy (bufet przez cały czas trwania kongresu). Przez cały czas prezentować będą się stoiska.
O godz. 14:30 zaprosimy Państwa do Auli, gdzie będą miały miejsce dwie prelekcje (według programu), dyskusja, a następnie program artystyczny w wykonaniu Zespołu "Tyczyniacy" i kapeli "Wójta Tycznera" z Tyczyna
O godz. 16:00 odbędzie się podsumowanie Kongresu
Pragniemy aby reprezentacja państwa stowarzyszeń (dotyczy tych z Państwa, którzy prezentować się będą w formie stoiska i wystawy) była przy stoisku i na Auli. Jeśli to możliwe to prosimy o przyjazd co najmniej 2 osób, oczywiście z tego co się orientuję większość z Państwa przyjeżdża nawet w większym składzie, co nas bardzo cieszy. Jeśli, ktoś z państwa zamierza przyjechać jednoosobowo prosimy o poinformowanie nas o tym, a postaramy się o opiekę (obsługę) dla stoiska.
Podczas trwanie Kongresu wszelkich porad i pomocy udzielą Państwu organizatorzy i obsługa Kongresu.
W przypadku pytań proszę kontaktować się bezpośrednio telefonicznie:
Joanna Potaczek - tel: 782-682-544
Serdecznie dziękujemy i zapraszamy do udziału w Kongresie.
W imieniu komitetu organizacyjnego z poważaniem:
mgr Joanna Elżbieta Potaczek
sekretarz
I Kongresu Stowarzyszeń Regionalnych Województwa Podkarpackiego
tel. 782-682-544, (016) 624-40-80